Moeilijke landen

21 september 2014 - Breezand, Nederland

Welkom op onze reisblog!
Nog iets meer dan een week te gaan en dan vertrekken we eindelijk naar Zuid-Oost Azië.
Voor vertrek hebben we een boek gekregen: Universele reisgids voor Moeilijke landen. Dit boek moet ons de laatste tips gaan geven, om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te gaan maken. Wij maakten ons totaal geen zorgen over ons verblijf. De temperatuur is elke dag boven de 25 graden, lekker eten, aardige mensen, mooie natuur, allemaal nieuwe dingen. Hoezo niet aangenaam?
Je zou toch zeggen het kan niet beter.

Moeilijke landen, je vraagt je natuurlijk af wat is een moeilijk land? En waarom zou je op reis gaan naar een moeilijk land?
Hieronder een aantal voorbeelden van dingen die wij zeker gaan tegenkomen in een moeilijk land:
- elke 10 seconden hoor je iemand toeteren.
- elke 10 meter zie je een winkel met beltegoed en kleine zakjes haarconditioner
- een constante geur van exotische en/of tropische bloemen, sigarettenrook, riool en/of dettol
- zwart water bij het wassen van je gezicht of handen, maakt niet uit hoe vaak je dit per dag doet.
- minstens één, maar meestal meerdere zenuwinzinkingen per dag

uitgaande van bovenstaande, bestrijken moeilijke landen zo’n beetje de hele wereld, op West- Europa, de Verenigde Staten en Australië na dan.

Vakantie vieren in een makkelijk land doe je om uit te rusten, in een moeilijk land om je in te spannen. In een makkelijk land eet je lekkere dingen in een moeilijk land zit je vroeg of laat te kauwen op iets ondefinieerbaars. Kalfsnieren? Kippenmaagjes? Je zult er niet achter komen en dat is maar goed ook. Waarom gaan wij dan naar moeilijke landen op reis? Omdat moeilijke landen behalve razend ingewikkeld, ook razend mooi en interessant zijn. Omdat in de meeste moeilijke landen weinig toeristen komen. Je komt op plekken waar een toerist nog een bezienswaardigheid is.

Onze eerste bestemming is Singapore.
Singapore telt ruim 5 miljoen inwoners, wat neerkomt op bijna 8000 inwoners per vierkante kilometer. De bevolkingsdichtheid is daarmee bijna twintig keer zo hoog als in Nederland. Dankzij de vrij strenge regelgeving is Singapore een veilige stad. Een peuk op straat gooien, fietsen op een voetpad of het eten in de metro kunnen je zomaar boetes van honderden euro’s opleveren. Vuil op straat gooien is ‘not done’ in Singapore, waardoor Singapore waarschijnlijk de schoonste stad is in Azië.

Dit klinkt toch niet als een moeilijk land? of toch wel? Alle regels waar aan je moet voldoen in Singapore. Hoe gaan wij Singapore weer verlaten zonder honderden euro’s armer te zijn door de boetes die we gekregen hebben, omdat we nog kauwgom in onze bagage hadden zitten en het ten strengste verboden is om dit in te voeren in Singapore, laat staan te kauwen. Ik hoop maar dat ze een duidelijke toeristenfolder hebben waar alle regels in staan als we aankomen in deze goed georganiseerde, indrukwekkende stad.

Onze volgende bestemming is Sydney, Australië een NIET moeilijk land. Wij maken ons toch een beetje zorgen over de grenscontrole bij aankomst op Sydney Airport. Je mag helemaal geen etenswaren invoeren in Australië, je moet alle papieren juist ingevuld hebben, een recent bankafschrift kunnen tonen waarop staat dat je genoeg geld hebt om aan het einde van je bezoek Australië weer te kunnen verlaten of kunnen aantonen dat je een retour- of doorreisticket hebt geboekt.
Dit laatste is iets wat we niet geregeld hebben. Dus mocht je ons tegen komen in het programma Border Security, dan hebben we niet voldaan aan de eisen van de Immigratiedienst van Australië. De voornaamste reden zal dan het vliegticket zijn, wat we niet gekocht hebben maar toch maar hadden moeten doen. Of we hebben bij binnenkomst van Singapore niet zo’n mooie folder gekregen met regels en is ons banksaldo zodanig gedaald dat we Australië aan het einde van ons bezoek niet meer kunnen verlaten.

Na onze ervaringen in Singapore en Australië is het plan om door te reizen naar Java. Indonesië, ik denk dat we hier echt op de proef gesteld worden aan het leven in een ‘echt’ moeilijk land. Gaat alle schoonheid die we gaan zien het winnen van de smog in de stad, de armoede en de chaos?

1. Remke:
    21 september 2014
    Mooie 1e weergave van de gezonde spanning die jullie ervaren; eenmaal weg alles loslaten en jullie gaan het ervaren!
    Loopt vast los en ook "moeilijke" landen wennen.
    Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en vanaf mijn stoel reis ik met jullie mee!!
  2. Kaar Kos:
    21 september 2014
    Jullie gaan t allemaal meemaken! Spannend! Maar vooral genieten!.
    Moeilijke landen of niet...een hele goeie reis en doe voorzichtig!
    Xxx Kaar
    Ps ..moeten we alvast afscheid nemen?? Haha. Komt goed meiden !!!
  3. Skokkie:
    21 september 2014
    O wat heerlijk klinkt dit weer allemaal! Ik herken het gevoel en zou ook zó weer willen gaan! Super dat we jullie via de blog kunnen volgen. Kunnen we toch een beetje meegenieten. Ben erg benieuwd! Een goede, veilige, en vooral fantastische reis! Xx
  4. Jack Bijlsma:
    Beste Sanne en Karin,
    Mooi stuk hebben jullie geschreven met de uitleg wat jullie gaan doen. Ik hoop dat jullie een prachtige onvergetelijke reis gaan maken. Genieten geblazen hoor. ;-)
    Heel veel plezier, en maak er iets moois van.
    Jack
  5. Irma Maidman:
    21 september 2014
    Wat een geweldog begin van jullie reis en zo mooi samengevat uit het boek, wat een inspiratie hebben jullie hieruit gehaald om het begin zo mooi te verwoorden. Compliment hiervoor.
  6. Ingrid Voogt:
    22 september 2014
    Klinkt spannend allemaal! Heel veel plezier en ik ga jullie zeker volgen via deze blog
  7. Danny:
    22 september 2014
    Hey san & karin! Wat een leuk verhaal! ik begrijp de spanning maar jullie zijn zo heerlijk nuchter over jullie reis dat het allemaal wel goed komt! Waar het vooral om gaat is genieten! Genieten van alles om je heen de chaos in de steden, de natuur, het eten, de mensen, de geuren, alles wat anders is dan hier. Helaas horen daar ook dingen bij die minder leuk zijn om te ervaren (armoede e.d.) Dus neem ook eens schriftjes, pennen, of iets om te geven mee als je in zulke situaties komt. Kan een hoop verschil maken... Zowel voor hun als voor jullie.. Maar goed geniet aan alles, en ik wens jullie alvast een hele goede reis samen in al die 'moeilijke landen'... liefs van ons 3en.
  8. Anne:
    22 september 2014
    2 stoere nuchtere vriendinnetjes die de meest fantastisch wereldreis gaan maken! Gewoon lekker genieten en ons goed op de hoogte houden:)
    Want er komen momentjes dat wij het liefst achter jullie aan vliegen als het hier -10 is en elke dag regent.
    Enjoy lieve meiden! X An!
  9. Bieb:
    24 september 2014
    Wat een leuk verhaal! Ik ben heel benieuwd naar de verhalen die nog komen gaan!!
    Alvast heel erg veel plezier.
  10. Ida:
    24 september 2014
    Zo te lezen gaat dit een super reis worden.. Veel plezier met voorbereiden en ik zie uit naar jullie reisverhalen XXX ida
  11. Lucia:
    26 september 2014
    Hallo Sanne en Karin, wat spannend allemaal! Ik ga jullie zeker volgen. Geniet ervan en alvast een hele goede reis!
  12. Maaike en Puck Bodewitz:
    27 september 2014
    Lieve Sanne en Karin,
    Geniet van alle nieuwe ervaringen. Kijk goed uit, geen pakjes e.d. meenemen van anderen. Pas op voor de Red spider in Australië. Is een zeer giftige spin. Schoenen uitschudden voor je ze aantrekt. Goeie reis en veel plezier. Puck en Maaike
  13. Manon:
    30 september 2014
    Hey meiden!
    Het is nu echt begonnen.
    Op dit moment zitten jullie nog in de lucht op weg naar jullie grote avontuur.
    Heel veel plezier en geniet ervan!
  14. Alice:
    1 oktober 2014
    Hai san en Karin,wat zullen jullie al een indrukken opdoen,of hebben jullie eerst heerlijk bijgetankt en geslapen? Is de vlucht lekker gegaan? Heerlijk genieten en we volgen jullie,met alles wat jullie beleven liefs rudi en alice
  15. Fred:
    7 oktober 2014
    Hallo wereldburgers, aangekomen in kangoeroeland, ik hoop dat jullie veel genieten van dit land. Ben benieuwd naar de eerste foto's. Heel veel plezier