Singapore

9 oktober 2014 - Sydney, Australië

Welkom in het leven van een backpacker in Singapore.

In Australie hadden we gerekend op moeilijkheden bij de immigratie, maar eerlijk gezegd niet in Singapore. Na lang wachten in de rij, mochten wij er dus niet in!
Blijkbaar mag je het land niet in als je niet kan aantonen waar je verblijft. Ons plan was om ter plekke een hostel te zoeken/boeken, maar zo werkt dat dus niet..
Gelukkig was er free wifi op de luchthaven en hebben we snel een hostel geboekt voor 1 nacht en konden we Singapore in!

Singapore is warm, niet lekker warm maar warm warm! Hier kwamen we na 10 sec. achter toen we de luchthaven en MRT (metro) met airco hadden verlaten en we als echte backpackers lopend op zoek gingen naar ons hostel.
Stonden we daar toch te zweten op een druk kruispunt met een rugzak van 13 kilo plus een ‘ buikzak’ van 5 kilo. En in t-shirt, spijkerbroek en daaronder de steunkousen voor in het vliegtuig.. Zelfs ademhalen was moeilijk in de hitte en uitlaatgassen. Maar we lieten ons niet kennen en gingen gewoon door met onze wandeling naar het hostel.

Als je wilt weten hoe 39 graden in Singapore voelt, ga dan in je kleding een tropisch zwembad binnen en blijf daar een tijdje totdat je oververhit bent.
Hier ga je niet naar binnen om op te warmen, maar om af te koelen in de airco die zo koud staat alsof je in een koelkast zit.

Ons hostel stond midden op een druk kruispunt, niet erg sfeervol. En binnen was het ook niet echt beter. Er was wel een lekker (dachten wij) dakterras. Maar als je daar was smolt je gewoon weg..

We zijn die dag gelijk op zoek gegaan naar een leuker hostel, die stond een straat verder op aan de rand van de wijk Little India. Zoals je kan al kan raden, daar zijn bijna alleen maar hindoe’s en lijkt het net alsof je in India bent.
In andere delen van Singapore heb je nog Chinatown, Little Arab, het luxe centrum en verder van alles en nog wat. Overal zie je allerlei soorten aziatische mensen, ik (Sanne) voelde mij dan ook meer een blanke Hollander dan een halve Indo. En Karin was al helemaal een outsider.

De mensen hier zijn super relaxed, iedereen is vriendelijk en als toerist wordt je niet lastig gevallen met allerlei spullen die ze aan je willen verkopen. Zoals in andere aziatische landen.. Ook als we ’s avonds laat of ’s nachts nog buiten liepen voelden wij ons gewoon veilig. Als er een groepje mannen ergens stond, keken ze niet op of om naar ons en deden gewoon een stapje opzij.

Elke dag zijn we wel op pad geweest om leuke dingen te zien en te doen. Het wordt een beetje langdradig om alles uitgebreid te vertellen dus zal ik het even in het kort doen.

Ons hostel stond een beetje in een buitenwijk en de toerische gedeeltes waren meer in het centrum aan de kust. Zo ook Clarke Quay, een modern centrum met winkels en vooral veel eet gelegenheden. Een deel daarvan is overdekt met grote ‘bloemen’ die verlicht zijn. Het deed ons een beetje denken aan de marketdome in Centerparcs.

Een ander modern gedeelte is Marina Bay Sands, hier staat het bekende hotel, waarvan het dak lijkt op een boot. Hier vanaf de Mall had je een mooi uitzicht op de skyline.
En als je de andere kant op keek, keek je naar een heel mooi en groot park waarin lichtgevende ‘bomen’ zijn gemaakt die volgegroeid zijn met planten.

Om nog meer bomen en planten te bekijken zijn we naar de Botanic Gardens en de Orchid Gardens geweest, waar je ook nog een stukje jungle kan meepakken.

In het noorden van Singapore heb je de dierentuinen, niet 1 maar 4! De gewone Zoo, River Safari, bird Zoo en Night Zoo. Wij zijn eerst naar River Safari geweest waar het draait om het leven boven en onder water, erg mooi en leuk opgezet.
En in de avond zijn we naar Night Safari geweest, waar je in het donker met een tram langs de dieren rijdt en ziet hoe ze leven, was ook erg leuk.
Zo vonden honderden mensen dat ook, pff wat was het daar druk zeg! Om met de tram mee te kunnen stonden we dik een uur in de rij. Bijzonder is wel dat niemand zich druk maakt in de hitte en braaf in de rij gaat staan.

Dit verschijnsel heb je ook bij het in en uitstappen van de metro, bus en taxi. Bij de metro is op de grond aangegeven waar je moet gaan staan als je in wilt stappen en hoe je moet lopen als je uitstapt. Bij de bus en taxi staan hekjes, net als de Efteling, waar je gewoon achterin de rij aansluit en zo wacht tot je aan de beurt bent.

Verder zijn we nog naar Sentosa Island geweest, dit is een aangelegd eiland met een atractiepark, SeaLife, Universal Studios, waterpark en je kon er zelfs naar het strand.
Dit alles was een beetje vergelijkbaar met Disneyland, groot, toeristisch en druk! Niet echt ons ding, maar wel leuk om het even gezien te hebben.

Wij hadden verwacht dat Singapore superschoon zou zijn, omdat er hele hoge boetes staan op het weggooien van afval op straat en eten en drinken in metro’s. Maar dat viel ons wel een beetje tegen.

In het kort, vonden wij het leuk om in Singapore geweest te zijn en hebben we ons goed vermaakt! En een leuke tijd gehad in het 2e hostel, op een 6 persoons kamer, wat meer leek op een cel in de gevangenis.
Voor onze start van de reis was het een heel makkelijk en relaxed land en denken we dat de landen vanaf nu alleen maar moeilijker kunnen worden..

We zijn erg benieuwd hoe het ons gaat bevallen in Down Under, Australia!!

1. Maaike:
    8 oktober 2014
    Jahoor daar is ie dan het eerste reisverslag!! Meiden wat leuk om te lezen hoe jullie eerste tijd is vergaan! Heel plezier met jullie verdere avonturen!!
  2. Fred:
    8 oktober 2014
    Leuk verslag meiden, wé wachten met smart op de volgende, met een kangoeroe foto natuurlijk. Have fun
  3. Gerhard:
    8 oktober 2014
    Klinkt bekend en ben tevens jaloers,nu genieten in down under.
  4. Manon:
    8 oktober 2014
    Hey meiden klinkt allemaal erg goed hoor!
    Veel plezier in Australië en blijf vooral schrijven!
  5. Vanessa:
    8 oktober 2014
    Wouw meiden mooi begin van jullie avontuur. Klinkt echt leuk!! Geniet ervan en have fun doen under
  6. Ida:
    9 oktober 2014
    Zoooooo..het eerste verhaal staat geschreven .. leukkk..we wachten op het vervolg verhaal..have fun backpackers XXX
  7. Sanne en Karin:
    Hello everybody!
    Bedankt voor alle reacties, echt super leuk dat jullie onze blog lezen en reacties plaatsen!
    De blog van Singapore heeft even geduurd, maar we willen proberen om wat vaker een update te plaatsen. En dan een wat kortere versie.. Als dat gaat lukken ;)
    Ik ben ook bezig met het plaatsen van nog wat foto's van Singapore alleen dit lukt niet helemaal. En aangezien onze wifi over een uur verloopt, houden jullie die foto's nog tegoed.
    No worries!
  8. Gerrit vaars:
    9 oktober 2014
    Meiden erg leuk om jullie reisverslag te lezen. ..... Nog heel veel plezier en vooral lekker genieten
  9. Irma Maidman:
    9 oktober 2014
    Super leuk om weer een nieuw verhaal op jullie vloog te lezen. Ben alweer benieuwd naar jullie verhaal over Down under en dat zal wel heel wat worden als jullie de reis langs de east kust gaan maken. Heel veel plezier en kijk je ogen maar lekker uit.
  10. Bieb:
    11 oktober 2014
    Super leuk om te lezen! Heel veel plezier in Australië! !
  11. Roos:
    11 oktober 2014
    Geweldig leuk om te lezen allemaal!
    Jullie kunnen zo in een reisprogramma met deze mooie verslaggeving!
    Veel plezier!
  12. Maaike en Puck Bodewitz:
    Hoi Sanne en Karin,
    Fijn dat jullie genieten. Prachtige foto's. Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en Sydney. Blue Mountains, de bridge beklimmen. Ik wordt er jaloers van. groetjes uit Leusden.
  13. Diana:
    12 oktober 2014
    Meiden super leuk om jullie blog te lezen!! Have fun! Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen! Xxx Diaan